Biologia: zmiany podstawy programowej 2025
Nowa podstawa została znacząco okrojona. Pierwszą, rzucającą się w oczy zmianą, jest wykreślenie wielu doświadczeń, zwłaszcza z działu fizjologii roślin, oraz ich planowania. Na nowej maturze nie spotkamy się już z projektowaniem doświadczenia wykazującego różnice fototropizmu korzenia i pędu czy z doświadczeniem wykazującym różnice w zawartości dwutlenku węgla w powietrzu wdychanym i wydychanym. W dziale fizjologii roślin zredukowano również zakres hormonów roślinnych, pozostawiając jedynie auksyny i etylen, oraz usunięto zagadnienia związane ze zjawiskiem gutacji i płaczu u roślin. Najwięcej cięć dotyczy działu różnorodności roślin.
Istotne zmiany widać także w dziale metabolizm, gdzie usunięto między innymi przebieg fosforylacji cyklicznej i beta-oksydacji.
Dobrą wiadomością dla uczniów jest wykreślenie cykli życiowych grzybów, które sprawiały wiele kłopotów.
W dziale dotyczącym zwierząt usunięto między innymi tendencje w budowie oraz cykl mocznikowy. W dziale dotyczącym człowieka zredukowano zakres obowiązkowej wiedzy o typach kości oraz wielu chorobach.
Wykreślono również kilka istotnych doświadczeń, takich jak doświadczenia dotyczące jądra komórkowego, Hammerlinga, Griffitha, Avery’ego, Hershey’a i Chase’a, a także pominięto kilka chorób genetycznych.
Wiele elementów zostało również wykreślonych z działu ewolucja.
Zobacz jak możemy Ci pomóc
Należy jednak pamiętać, że wszystkie wykreślone tematy mogą zostać wprowadzone na maturze w postaci zadania z informacją wstępną.
Postanowiliśmy zebrać wszystkie wprowadzone obecnie zmiany i przedstawić je w formie tabeli.
Legenda:
Żółty – drobna zmiana
Czerwony – wykreślenie
(Stara) Podstawa programowa 2023 przed zmianami | (Nowa) Podstawa programowa 2023 po zmianach |
I. Chemizm życia – Składniki nieorganiczne | |
1) przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych; | 1) przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych; |
2) przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, I, Cu, Co, F); | 2) przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, I, F); |
3) wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów, z uwzględnieniem jej właściwości fizycznych i chemicznych. | 3) wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów, z uwzględnieniem jej właściwości fizycznych i chemicznych |
I. Chemizm życia – Składniki organiczne | |
1) przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe α, β); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna) i określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyczne i chemiczne; planuje oraz przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym; | 1) przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe α, β); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna) i określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyczne i chemiczne; planuje oraz przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność skrobi w materiale biologicznym; |
2) przedstawia budowę białek (uwzględniając wiązania peptydowe); rozróżnia białka proste i złożone; opisuje strukturę I-, II-, III- i IV-rzędową białek; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność białek w materiale biologicznym; przedstawia wpływ czynników fizycznych i chemicznych na białko (zjawisko koagulacji i denaturacji); określa biologiczne znaczenie białek (albuminy, globuliny, histony, kolagen, keratyna, fibrynogen, hemoglobina, mioglobina); przeprowadza obserwacje wpływu wybranych czynników fizycznych i chemicznych na białko; | 2) przedstawia budowę białek (uwzględniając wiązania peptydowe); rozróżnia białka proste i złożone; opisuje strukturę I-, II-, III- i IV-rzędową białek; przedstawia wpływ czynników fizycznych i chemicznych na białko (zjawisko koagulacji i denaturacji); określa biologiczne znaczenie białek (albuminy, globuliny, histony, kolagen, keratyna, hemoglobina, mioglobina); przeprowadza obserwacje wpływu wybranych czynników fizycznych i chemicznych na białko; |
3) przedstawia budowę lipidów (uwzględniając wiązania estrowe); rozróżnia lipidy proste i złożone, przedstawia właściwości lipidów oraz określa ich znaczenie biologiczne; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność lipidów w materiale biologicznym; | 3) przedstawia budowę lipidów (uwzględniając wiązania estrowe); rozróżnia lipidy proste i złożone, przedstawia właściwości lipidów oraz określa ich znaczenie biologiczne; |
4) porównuje skład chemiczny i strukturę cząsteczek DNA i RNA, z uwzględnieniem rodzajów wiązań występujących w tych cząsteczkach; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych. | 4) porównuje skład chemiczny i strukturę cząsteczek DNA i RNA, z uwzględnieniem rodzajów wiązań występujących w tych cząsteczkach; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych |
II. Komórka | |
1) rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie; | 1) rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie; |
2) wykazuje związek budowy błony komórkowej z pełnionymi przez nią funkcjami; | 2) wykazuje związek budowy błony komórkowej z pełnionymi przez nią funkcjami; |
3) rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza); | 3) rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza); |
4) wyjaśnia rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące zjawisko osmozy wywołane różnicą stężeń wewnątrz i na zewnątrz komórki; planuje i przeprowadza obserwację zjawiska plazmolizy; | 4) wyjaśnia rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące zjawisko osmozy wywołane różnicą stężeń wewnątrz i na zewnątrz komórki; planuje i przeprowadza obserwację zjawiska plazmolizy; |
5) przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki; | 5) przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki; |
6) opisuje budowę rybosomów, ich powstawanie i pełnioną funkcję oraz określa ich lokalizację w komórce; | 6) opisuje budowę rybosomów, ich powstawanie i pełnioną funkcję oraz określa ich lokalizację w komórce; |
7) przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno-funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki; | 7) przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno- -funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki; |
8) opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów; dokonuje obserwacji mikroskopowych plastydów w materiale biologicznym; | 8) opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów; dokonuje obserwacji mikroskopowych plastydów w materiale biologicznym; |
9) przedstawia argumenty przemawiające za endosymbiotycznym pochodzeniem mitochondriów i chloroplastów; | 9) przedstawia argumenty przemawiające za endosymbiotycznym pochodzeniem mitochondriów i chloroplastów; |
10) wykazuje związek budowy ściany komórkowej z pełnioną funkcją oraz wskazuje grupy organizmów, u których ona występuje; | 10) wykazuje związek budowy ściany komórkowej z pełnioną funkcją oraz wskazuje grupy organizmów, u których ona występuje; |
11) przedstawia znaczenie wakuoli w funkcjonowaniu komórki roślinnej; | 11) przedstawia znaczenie wakuoli w funkcjonowaniu komórki roślinnej; |
12) przedstawia znaczenie cytoszkieletu w ruchu komórek, transporcie wewnątrzkomórkowym, podziałach komórkowych oraz stabilizacji struktury komórki; dokonuje obserwacji mikroskopowych ruchów cytoplazmy w komórkach roślinnych; | 12) przedstawia znaczenie cytoszkieletu w ruchu komórek, transporcie wewnątrzkomórkowym, podziałach komórkowych oraz stabilizacji struktury komórki; dokonuje obserwacji mikroskopowych ruchów cytoplazmy w komórkach roślinnych; |
13) wykazuje różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej; | 13) wykazuje różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej; |
14) wykazuje różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej. | 14) wykazuje różnice w budowie komórki roślinnej, grzybowej i zwierzęcej. |
III. Energia i metabolizm – Podstawowe zasady metabolizmu | |
1) wyjaśnia, na przykładach, pojęcia: szlaku i cyklu metabolicznego; | 1) wyjaśnia, na przykładach, pojęcia: szlaku i cyklu metabolicznego; |
2) porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane. | 2) porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane. |
III. Energia i metabolizm – Przenośniki energii oraz protonów i elektronów w komórce | |
1) wykazuje związek budowy ATP z jego rolą biologiczną; | 1) wykazuje związek budowy ATP z jego rolą biologiczną; |
2) przedstawia znaczenie NAD+ , FAD, NADP+ w procesach utleniania i redukcji | 2) przedstawia znaczenie NAD+ , FAD, NADP+ w procesach utleniania i redukcji |
III. Energia i metabolizm – Enzymy | |
1) przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu; | 1) przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu; |
2) wyjaśnia, na czym polega swoistość substratowa enzymu oraz opisuje katalizę enzymatyczną; | 2) wyjaśnia, na czym polega swoistość substratowa enzymu oraz opisuje katalizę enzymatyczną; |
3) przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów (aktywacja, inhibicja); | 3) przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów (aktywacja, inhibicja); |
4) wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego jako sposobu regulacji przebiegu szlaków metabolicznych; | 4) wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego jako sposobu regulacji przebiegu szlaków metabolicznych; |
5) wyjaśnia wpływ czynników fizycznych i chemicznych (temperatury, pH, stężenia substratu) na przebieg katalizy enzymatycznej; planuje i przeprowadza doświadczenie badające wpływ różnych czynników na aktywność enzymów (katalaza, proteinaza). | 5) wyjaśnia wpływ czynników fizykochemicznych (temperatury, pH, stężenia substratu) na przebieg katalizy enzymatycznej; planuje i przeprowadza doświadczenie badające wpływ różnych czynników na aktywność enzymów (katalaza, proteinaza). |
III. Energia i metabolizm – Fotosynteza | |
1) wykazuje związek budowy chloroplastu z przebiegiem procesu fotosyntezy; | 1) wykazuje związek budowy chloroplastu z przebiegiem procesu fotosyntezy; |
2) przedstawia rolę barwników i fotosystemów w procesie fotosyntezy; | 2) przedstawia rolę barwników i fotosystemów w procesie fotosyntezy; |
3) analizuje na podstawie schematu przebieg fazy zależnej od światła oraz fazy niezależnej od światła; wyróżnia substraty i produkty obu faz; wykazuje rolę składników siły asymilacyjnej w fazie niezależnej od światła; | 3) analizuje na podstawie schematu przebieg fazy zależnej od światła oraz fazy niezależnej od światła; wyróżnia substraty i produkty obu faz; wykazuje rolę składników siły asymilacyjnej w fazie niezależnej od światła; |
4) wyjaśnia mechanizm powstawania ATP w procesie chemiosmozy w chloroplaście; | 4) wyjaśnia mechanizm powstawania ATP w procesie chemiosmozy w chloroplaście; |
5) porównuje na podstawie schematu fotofosforylację cykliczną i niecykliczną. | 5) opisuje na podstawie schematu fotofosforylację niecykliczną. |
III. Energia i metabolizm – Pozyskiwanie energii użytecznej biologicznie | |
1) wykazuje związek budowy mitochondrium z przebiegiem procesu oddychania komórkowego; | 1) wykazuje związek budowy mitochondrium z przebiegiem procesu oddychania komórkowego; |
2) analizuje na podstawie schematu przebieg glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa, wyróżnia substraty i produkty tych procesów; | 2) analizuje na podstawie schematu przebieg glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa, wyróżnia substraty i produkty tych procesów; |
3) przedstawia, na czym polega fosforylacja substratowa; | 3) przedstawia, na czym polega fosforylacja substratowa; |
4) wyjaśnia mechanizm powstawania ATP w procesie chemiosmozy w mitochondriach (fosforylacja oksydacyjna); | 4) wyjaśnia mechanizm powstawania ATP w procesie chemiosmozy w mitochondriach (fosforylacja oksydacyjna); |
5) porównuje drogi przemiany pirogronianu w fermentacji alkoholowej, mleczanowej i w oddychaniu tlenowym; | 5) porównuje drogi przemiany pirogronianu w fermentacji alkoholowej, mleczanowej i w oddychaniu tlenowym; |
6) wyjaśnia, dlaczego utlenianie substratu energetycznego w warunkach tlenowych dostarcza więcej energii niż w warunkach beztlenowych; | 6) wyjaśnia, dlaczego utlenianie substratu energetycznego w warunkach tlenowych dostarcza więcej energii niż w warunkach beztlenowych; |
7) analizuje na podstawie schematu przebieg utleniania kwasów tłuszczowych, syntezy kwasów tłuszczowych, glukoneogenezy, glikogenolizy i wykazuje związek tych procesów z pozyskiwaniem energii przez komórkę. | 7) analizuje na podstawie schematu przebieg glukoneogenezy i glikogenolizy oraz wykazuje związek tych procesów z pozyskiwaniem energii przez komórkę. |
IV. Podziały komórkowe | |
1) przedstawia organizację materiału genetycznego w komórce; | 1) przedstawia organizację materiału genetycznego w komórce; |
2) wyjaśnia mechanizm replikacji DNA, z uwzględnieniem roli enzymów (helikaza, prymaza, polimeraza DNA, ligaza); | 2) wyjaśnia mechanizm replikacji DNA, z uwzględnieniem roli enzymów (helikaza, prymaza, polimeraza DNA, ligaza); |
3) opisuje cykl komórkowy, z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach; uzasadnia konieczność replikacji DNA przed podziałem komórki; | 3) opisuje cykl komórkowy, z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach; uzasadnia konieczność replikacji DNA przed podziałem komórki; |
4) opisuje przebieg kariokinezy podczas mitozy i mejozy; | 4) opisuje przebieg kariokinezy podczas mitozy i mejozy; |
5) rozpoznaje (na preparacie mikroskopowym, na schemacie, rysunku, mikrofotografii) poszczególne etapy mitozy i mejozy; | 5) rozpoznaje (na preparacie mikroskopowym, na schemacie, rysunku, mikrofotografii) poszczególne etapy mitozy i mejozy; |
6) porównuje przebieg cytokinezy w komórkach roślinnych i zwierzęcych; | |
7) przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi; | 6) przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi; |
8) wyjaśnia znaczenie procesu crossing-over i niezależnej segregacji chromosomów jako źródeł zmienności rekombinacyjnej i różnorodności biologicznej; | 7) wyjaśnia znaczenie procesu crossing-over i niezależnej segregacji chromosomów jako źródeł zmienności rekombinacyjnej i różnorodności biologicznej; |
9) przedstawia apoptozę jako proces warunkujący prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmów wielokomórkowych. | 8) przedstawia apoptozę jako proces warunkujący prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmów wielokomórkowych. |
V. Zasady klasyfikacji i sposoby identyfikacji organizmów | |
1) wnioskuje na podstawie analizy kladogramów o pokrewieństwie ewolucyjnym organizmów; | 1) wnioskuje na podstawie analizy kladogramów o pokrewieństwie ewolucyjnym organizmów; |
2) rozróżnia na drzewie filogenetycznym grupy monofiletyczne, parafiletyczne i polifiletyczne; wykazuje, że klasyfikacja organizmów oparta jest na ich filogenezie; | 2) rozróżnia na drzewie filogenetycznym grupy monofiletyczne, parafiletyczne i polifiletyczne; wykazuje, że klasyfikacja organizmów oparta jest na ich filogenezie; |
3) ustala przynależność gatunkową organizmu, stosując właściwy klucz do oznaczania organizmów; porządkuje hierarchicznie podstawowe rangi taksonomiczne. | 3) porządkuje hierarchicznie podstawowe rangi taksonomiczne. |
VI. Bakterie i archeowce | |
1) przedstawia budowę komórki prokariotycznej, z uwzględnieniem różnic w budowie ściany komórkowej bakterii Gram-dodatnich i Gram-ujemnych; | 1) przedstawia budowę komórki prokariotycznej, z uwzględnieniem różnic w budowie ściany komórkowej bakterii Gram-dodatnich i Gram-ujemnych; |
2) wyjaśnia różnice między archeowcami i bakteriami; przedstawia znaczenie archeowców; przedstawia różnorodność form morfologicznych bakterii; | 2) wyjaśnia różnice między archeowcami i bakteriami; przedstawia znaczenie archeowców; przedstawia różnorodność form morfologicznych bakterii; |
3) przedstawia czynności życiowe bakterii: odżywianie (chemoautotrofizm, fotoautotrofizm, heterotrofizm); oddychanie beztlenowe (denitryfikacja, fermentacja) i tlenowe; rozmnażanie; | 3) przedstawia czynności życiowe bakterii: odżywianie (chemoautotrofizm, fotoautotrofizm, heterotrofizm); oddychanie beztlenowe (denitryfikacja, fermentacja) i tlenowe; rozmnażanie; |
4) wykazuje znaczenie procesów płciowych w zmienności genetycznej bakterii; | 4) wykazuje znaczenie procesów płciowych w zmienności genetycznej bakterii; |
5) przedstawia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka, w tym wywołujących choroby człowieka (gruźlica, tężec, borelioza, salmonelloza, kiła, rzeżączka) | 5) przedstawia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka, w tym wywołujących choroby człowieka (gruźlica, tężec, borelioza, salmonelloza, kiła, rzeżączka). |
VII. Grzyby | |
1) przedstawia różnorodność morfologiczną grzybów; | 1) przedstawia różnorodność morfologiczną grzybów; |
2) przedstawia czynności życiowe grzybów: odżywianie, oddychanie i rozmnażanie; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące, że drożdże przeprowadzają fermentację alkoholową; | 2) przedstawia czynności życiowe grzybów: odżywianie, oddychanie i rozmnażanie; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące, że drożdże przeprowadzają fermentację alkoholową; |
3) porównuje na podstawie analizy schematów cykle życiowe grzybów (sprzężniaków, workowców i podstawczaków) i rozróżnia poszczególne fazy jądrowe (haplofaza, dikariofaza, diplofaza); | |
4) przedstawia porosty jako organizmy symbiotyczne i wyjaśnia ich rolę jako organizmów wskaźnikowych; | 3) przedstawia porosty jako organizmy symbiotyczne; |
5) przedstawia drogi zarażenia się i zasady profilaktyki chorób wywołanych przez grzyby (grzybice skóry, narządów płciowych, płuc); | 4) przedstawia drogi zarażenia się i zasady profilaktyki chorób wywołanych przez grzyby (grzybice skóry, narządów płciowych, płuc); |
6) przedstawia znaczenie grzybów, w tym porostów w przyrodzie i dla człowieka | 5) przedstawia znaczenie grzybów, w tym porostów, w przyrodzie i dla człowieka |
VIII. Protisty | |
1) przedstawia formy morfologiczne protistów; | 1) przedstawia formy morfologiczne protistów; |
2) przedstawia czynności życiowe protistów: odżywianie, poruszanie się, rozmnażanie, wydalanie i osmoregulację; zakłada hodowlę protistów słodkowodnych i obserwuje wybrane czynności życiowe tych protistów; | 2) przedstawia czynności życiowe protistów: odżywianie, poruszanie się, rozmnażanie, wydalanie i osmoregulację; zakłada hodowlę protistów słodkowodnych i obserwuje wybrane czynności życiowe tych protistów; |
3) wykazuje związek budowy protistów ze środowiskiem i trybem ich życia (obecność aparatu ruchu, budowa błony komórkowej, obecność chloroplastów i wodniczek tętniących); | 3) wykazuje związek budowy protistów ze środowiskiem i trybem ich życia (obecność aparatu ruchu, budowa błony komórkowej, obecność chloroplastów i wodniczek tętniących); |
4) analizuje na podstawie schematów przebieg cykli rozwojowych protistów i rozróżnia poszczególne fazy jądrowe; | 4) analizuje na podstawie schematów przebieg cykli rozwojowych protistów i rozróżnia poszczególne fazy jądrowe; |
5) przedstawia drogi zarażenia się i zasady profilaktyki chorób wywołanych przez protisty (malaria, toksoplazmoza, lamblioza, czerwonka pełzakowa, rzęsistkowica); | 5) przedstawia drogi zarażenia się i zasady profilaktyki chorób wywołanych przez protisty (malaria, toksoplazmoza, lamblioza, rzęsistkowica); |
6) przedstawia znaczenie protistów (w tym prostitów fotosyntetyzujących i symbiotycznych) w przyrodzie i dla człowieka. | 6) przedstawia znaczenie protistów (w tym prostitów fotosyntetyzujących i symbiotycznych) w przyrodzie i dla człowieka |
IX. Różnorodność roślin – Rośliny pierwotnie wodne | |
1) rozróżnia zielenice, krasnorosty i glukocystofity; | 1) rozróżnia zielenice i krasnorosty; |
2) przedstawia znaczenie krasnorostów i zielenic w przyrodzie i dla człowieka. | 2) przedstawia znaczenie krasnorostów i zielenic w przyrodzie i dla człowieka |
X. Różnorodność roślin – Rośliny lądowe i wtórnie wodne | |
1) określa różnice między warunkami życia w wodzie i na lądzie; | 1) określa różnice między warunkami życia w wodzie i na lądzie; |
2) przedstawia na przykładzie rodzimych gatunków cechy charakterystyczne mchów, widłakowych, skrzypowych, paprociowych i nasiennych oraz na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup; | 2) przedstawia na przykładzie rodzimych gatunków cechy charakterystyczne mchów, widłakowych,skrzypowych, paprociowych i nasiennych oraz na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup; |
3) rozpoznaje tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym (w tym wykonanym samodzielnie), na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją; | 3) rozpoznaje tkanki roślinne na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją; |
4) przedstawia znaczenie połączeń międzykomórkowych w tkankach roślinnych; | 4) przedstawia znaczenie połączeń międzykomórkowych w tkankach roślinnych; |
5) wykazuje związek budowy morfologicznej i anatomicznej (pierwotnej i wtórnej) organów wegetatywnych roślin z pełnionymi przez nie funkcjami; | 5) wykazuje związek budowy morfologicznej i anatomicznej (pierwotnej i wtórnej) organów wegetatywnych roślin z pełnionymi przez nie funkcjami; |
6) przedstawia cechy budowy roślin, które umożliwiły im zasiedlenie środowisk lądowych; | 6) przedstawia cechy budowy roślin, które umożliwiły im zasiedlenie środowisk lądowych; |
7) uzasadnia, że modyfikacje organów wegetatywnych roślin są adaptacją do różnych warunków środowiska i pełnionych funkcji; | 7) uzasadnia, że modyfikacje organów wegetatywnych roślin są adaptacją do różnych warunków środowiska i pełnionych funkcji; |
8) rozróżnia rośliny jednoliścienne i dwuliścienne, wskazując ich charakterystyczne cechy; | |
9) przedstawia znaczenie roślin dla człowieka. | 8) przedstawia znaczenie roślin dla człowieka |
XI. Różnorodność roślin – Gospodarka wodna i odżywianie mineralne roślin | |
1) wyjaśnia mechanizmy pobierania oraz transportu wody i soli mineralnych; | 1) wyjaśnia mechanizmy pobierania oraz transportu wody i soli mineralnych; |
2) planuje i przeprowadza obserwację pozwalającą na identyfikację tkanki przewodzącej wodę w roślinie; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące występowanie płaczu roślin; | 2) planuje i przeprowadza obserwację pozwalającą na identyfikację tkanki przewodzącej wodę w roślinie; |
3) wykazuje związek zmian potencjału osmotycznego i potencjału wody z otwieraniem i zamykaniem szparek; planuje i przeprowadza doświadczenie porównujące zagęszczenie (mniejsze, większe) i rozmieszczenie (górna, dolna strona blaszki liściowej) aparatów szparkowych u roślin różnych siedlisk; | 3) wykazuje związek zmian potencjału osmotycznego i potencjału wody z otwieraniem i zamykaniem szparek; |
4) wykazuje wpływ czynników zewnętrznych (temperatura, światło, wilgotność, ruchy powietrza) na bilans wodny roślin; planuje i przeprowadza doświadczenie określające wpływ czynników zewnętrznych na intensywność transpiracji; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące występowanie gutacji; | 4) wykazuje wpływ czynników zewnętrznych (temperatura, światło, wilgotność, ruchy powietrza) na bilans wodny roślin; planuje i przeprowadza doświadczenie określające wpływ czynników zewnętrznych na intensywność transpiracji; |
5) opisuje wpływ suszy fizjologicznej na bilans wodny rośliny; planuje i przeprowadza doświadczenie określające wpływ stężenia roztworu glebowego na pobieranie wody przez rośliny; | 5) opisuje wpływ suszy fizjologicznej na bilans wodny rośliny; |
6) podaje dostępne dla roślin formy wybranych makroelementów (N, S); | 6) podaje dostępne dla roślin formy wybranych makroelementów (N, S); |
7) przedstawia znaczenie wybranych makro- i mikroelementów (N, S, Mg, K, P, Ca, Fe) dla roślin. | 7) przedstawia znaczenie wybranych makro- i mikroelementów (N, S, Mg, K, P) dla roślin. |
XII. Różnorodność roślin – Odżywianie się roślin | |
1) określa drogi, jakimi do liści docierają substraty fotosyntezy; | 1) określa drogi, jakimi do liści docierają substraty fotosyntezy; |
2) określa drogi, jakimi transportowane są produkty fotosyntezy; | 2) określa drogi, jakimi transportowane są produkty fotosyntezy; |
3) przedstawia adaptacje w budowie anatomicznej roślin do wymiany gazowej; | 3) przedstawia adaptacje w budowie anatomicznej roślin do wymiany gazowej; |
4) przedstawia adaptacje anatomiczne i fizjologiczne roślin typu C4 i CAM do przeprowadzania fotosyntezy w określonych warunkach środowiska; | |
5) analizuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesu fotosyntezy; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ temperatury, natężenia światła i zawartości dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy; | 4) analizuje wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesu fotosyntezy; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ temperatury i natężenia światła na intensywność fotosyntezy; |
6) przedstawia udział innych organizmów (bakterie glebowe i symbiotyczne, grzyby) w pozyskiwaniu pokarmu przez rośliny. | 5) przedstawia udział innych organizmów (bakterie glebowe i symbiotyczne, grzyby) w pozyskiwaniu pokarmu przez rośliny. |
XIII. Różnorodność roślin – Rozmnażanie i rozprzestrzenianie się roślin | |
1) wykazuje, porównując na podstawie schematów, przemianę pokoleń mchów, paprociowych, widłakowych, skrzypowych, nagonasiennych i okrytonasiennych, stopniową redukcję gametofitu; | 1) opisuje na podstawie schematów, przemianę pokoleń mchów, paprociowych, widłakowych, skrzypowych, nagonasiennych i okrytonasiennych; |
2) przedstawia sposoby bezpłciowego rozmnażania się roślin; | 2) przedstawia sposoby bezpłciowego rozmnażania się roślin; |
3) przedstawia budowę kwiatów roślin nasiennych; | 3) przedstawia budowę kwiatów roślin nasiennych; |
4) wykazuje związek budowy kwiatu roślin okrytonasiennych ze sposobem ich zapylania; | 4) wykazuje związek budowy kwiatu roślin okrytonasiennych ze sposobem ich zapylania; |
5) opisuje sposób powstawania gametofitów roślin nasiennych; | |
6) opisuje proces zapłodnienia i powstawania nasion u roślin nasiennych oraz owoców u okrytonasiennych; | 5) opisuje proces zapłodnienia i powstawania nasion u roślin nasiennych oraz owoców u okrytonasiennych; |
7) wykazuje związek budowy owocu ze sposobem rozprzestrzeniania się roślin okrytonasiennych. | 6) wykazuje związek budowy owocu ze sposobem rozprzestrzeniania się roślin okrytonasiennych |
XIV. Różnorodność roślin – Wzrost i rozwój roślin | |
1) przedstawia budowę nasiona i rozróżnia nasiona bielmowe, bezbielmowe i obielmowe; | 1) przedstawia budowę nasienia bielmowego; |
2) przedstawia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na proces kiełkowania nasion; planuje i przeprowadza doświadczenie określające wpływ wybranych czynników (woda, temperatura, światło, dostęp do tlenu) na proces kiełkowania nasion; | 2) przedstawia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na proces kiełkowania nasion; planuje i przeprowadza doświadczenie określające wpływ wybranych czynników (woda, temperatura, światło) na proces kiełkowania nasion; |
3) planuje i przeprowadza obserwacje różnych typów kiełkowania nasion (epigeiczne i hypogeiczne) i wykazuje różnice między nimi; | |
4) planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące rolę liścieni we wzroście i rozwoju siewki rośliny; | 3) planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące rolę liścieni we wzroście i rozwoju siewki rośliny; |
5) określa rolę auksyn, giberelin, cytokinin, kwasu abscysynowego i etylenu w procesach wzrostu i rozwoju roślin; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ etylenu na proces dojrzewania owoców; | 4) określa rolę auksyn i etylenu w procesach wzrostu i rozwoju roślin |
6) wykazuje związek procesu zakwitania roślin okrytonasiennych z fotoperiodem i temperaturą. | |
XV. Różnorodność roślin – Reakcja na bodźce | |
1) przedstawia nastie i tropizmy jako reakcje roślin na bodźce (światło, temperatura, grawitacja, bodźce mechaniczne i chemiczne); planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące różnice fototropizmu korzenia i pędu; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące różnice geotropizmu korzenia i pędu; planuje i przeprowadza obserwację termonastii wybranych roślin; | 1) przedstawia nastie i tropizmy jako reakcje roślin na bodźce (światło, temperatura, grawitacja, bodźce mechaniczne i chemiczne); planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące różnice geotropizmu korzenia i pędu; |
2) przedstawia rolę auksyn w ruchach wzrostowych roślin; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące rolę stożka wzrostu w dominacji wierzchołkowej u roślin. | 2) przedstawia rolę auksyn w ruchach wzrostowych roślin. |
XVI. Różnorodność zwierząt | |
1) rozróżnia zwierzęta tkankowe i beztkankowe, dwuwarstwowe i trójwarstwowe, pierwouste i wtórouste; bezżuchwowce i żuchwowce; owodniowce i bezowodniowce; łożyskowe i bezłożyskowe; skrzelodyszne i płucodyszne; zmiennocieplne i stałocieplne; na podstawie drzewa filogenetycznego wykazuje pokrewieństwo między grupami zwierząt; | 1) rozróżnia zwierzęta dwuwarstwowe i trójwarstwowe; owodniowce i bezowodniowce; łożyskowe i bezłożyskowe; skrzelodyszne i płucodyszne; zmiennocieplne i stałocieplne; na podstawie drzewa filogenetycznego wykazuje pokrewieństwo między grupami zwierząt; |
2) wykazuje związek trybu życia zwierząt z symetrią ich ciała (promienista i dwuboczna); | 2) wykazuje związek trybu życia zwierząt z symetrią ich ciała (promienista i dwuboczna); |
3) wymienia cechy pozwalające na rozróżnienie gąbek, parzydełkowców, płazińców, wrotków, nicieni, pierścienic, mięczaków, stawonogów (skorupiaków, pajęczaków, wijów i owadów) i szkarłupni; | 3) wymienia cechy pozwalające na rozróżnienie parzydełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic, mięczaków, stawonogów (skorupiaków, pajęczaków i owadów) i szkarłupni; |
4) wymienia cechy pozwalające na rozróżnienie bezczaszkowców i kręgowców, a w ich obrębie krągłoustych, ryb, płazów, gadów, ssaków i ptaków; na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup. | 4) wymienia cechy pozwalające na rozróżnienie ryb, płazów, gadów, ssaków i ptaków; na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup |
XI. Funkcjonowanie zwierząt – Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu zwierzęcego | |
1) rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją; | 1) rozpoznaje tkanki organizmu człowieka na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją; |
2) przedstawia znaczenie połączeń międzykomórkowych w tkankach zwierzęcych; | 2) przedstawia znaczenie połączeń międzykomórkowych w tkankach zwierzęcych; |
3) wykazuje związek budowy narządów z pełnioną przez nie funkcją; | 3) wykazuje związek budowy narządów z pełnioną przez nie funkcją; |
4) przedstawia powiązania funkcjonalne pomiędzy narządami w obrębie układu; | 4) przedstawia powiązania funkcjonalne między narządami w obrębie układu; |
5) przedstawia powiązania funkcjonalne pomiędzy układami narządów w obrębie organizmu; | 5) przedstawia powiązania funkcjonalne między układami narządów w obrębie organizmu; |
6) przedstawia mechanizmy warunkujące homeostazę (termoregulacja, osmoregulacja, stałość składu płynów ustrojowych, ciśnienie krwi, rytmy dobowe i sezonowe); | 6) przedstawia mechanizmy warunkujące homeostazę (termoregulacja, osmoregulacja, stałość składu płynów ustrojowych, ciśnienie krwi); |
7) wykazuje związek między wielkością, aktywnością życiową, temperaturą ciała, a zapotrzebowaniem energetycznym organizmu. | 7) wykazuje związek między wielkością, aktywnością życiową, temperaturą ciała, a zapotrzebowaniem energetycznym organizmu |
XI. Funkcjonowanie zwierząt – Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie | |
1) Odżywianie się a) przedstawia adaptacje w budowie i funkcjonowaniu układów pokarmowych zwierząt do rodzaju pokarmu oraz sposobu jego pobierania, b) rozróżnia trawienie wewnątrzkomórkowe i zewnątrzkomórkowe u zwierząt, c) przedstawia rolę nieorganicznych i organicznych składników pokarmowych w odżywianiu człowieka, w szczególności białek pełnowartościowych i niepełnowartościowych, NNKT, błonnika, witamin, d) przedstawia związek budowy odcinków przewodu pokarmowego człowieka z pełnioną przez nie funkcją, e) przedstawia rolę wydzielin gruczołów i komórek gruczołowych w obróbce pokarmu, f) przedstawia proces trawienia poszczególnych składników pokarmowych w przewodzie pokarmowym człowieka; planuje i przeprowadza doświadczenie sprawdzające warunki trawienia skrobi, g) wyjaśnia rolę mikrobiomu układu pokarmowego w funkcjonowaniu organizmu, h) przedstawia proces wchłaniania poszczególnych produktów trawienia składników pokarmowych w przewodzie pokarmowym człowieka, i) przedstawia rolę wątroby w przemianach substancji wchłoniętych w przewodzie pokarmowym, j) przedstawia rolę ośrodka głodu i sytości w przyjmowaniu pokarmu przez człowieka, k) przedstawia zasady racjonalnego żywienia człowieka, l) przedstawia zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) i przewiduje ich skutki zdrowotne, m) podaje przyczyny (w tym uwarunkowania genetyczne) otyłości u człowieka oraz sposoby jej profilaktyki, n) przedstawia znaczenie badań diagnostycznych (gastroskopia, kolonoskopia, USG, próby wątrobowe, badania krwi i kału) w profilaktyce i leczeniu chorób układu pokarmowego, w tym raka żołądka, raka jelita grubego, zespołów złego wchłaniania, choroba Crohna. | 1) Odżywianie się a) przedstawia adaptacje w budowie i funkcjonowaniu układów pokarmowych zwierząt do rodzaju pokarmu oraz sposobu jego pobierania, b) rozróżnia trawienie wewnątrzkomórkowe i zewnątrzkomórkowe u zwierząt, c) przedstawia rolę nieorganicznych i organicznych składników pokarmowych w odżywianiu człowieka, w szczególności białek pełnowartościowych i niepełnowartościowych, NNKT, błonnika, witamin, d) przedstawia związek budowy odcinków przewodu pokarmowego człowieka z pełnioną przez nie funkcją, e) przedstawia rolę wydzielin gruczołów i komórek gruczołowych w obróbce pokarmu, f) przedstawia proces trawienia poszczególnych składników pokarmowych w przewodzie pokarmowym człowieka; planuje i przeprowadza doświadczenie sprawdzające warunki trawienia skrobi, g) przedstawia wpływ mikrobiomu na funkcjonowanie organizmu człowieka, h) przedstawia proces wchłaniania poszczególnych produktów trawienia składników pokarmowych w przewodzie pokarmowym człowieka, i) przedstawia rolę wątroby w przemianach substancji wchłoniętych w przewodzie pokarmowym, j) przedstawia rolę ośrodka głodu i sytości w przyjmowaniu pokarmu przez człowieka, k) przedstawia zasady racjonalnego żywienia człowieka, l) przedstawia zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) i przewiduje ich skutki zdrowotne, m) podaje przyczyny otyłości u człowieka oraz sposoby jej profilaktyki, n) przedstawia znaczenie badań diagnostycznych (gastroskopia, kolonoskopia, USG) w profilaktyce chorób układu pokarmowego, w tym raka żołądka, raka jelita grubego. |
2) Odporność a) rozróżnia odporność wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą) oraz komórkową i humoralną, b) opisuje sposoby nabywania odporności swoistej (czynny i bierny), c) przedstawia narządy i komórki układu odpornościowego człowieka, d) przedstawia rolę mediatorów układu odpornościowego w reakcji odpornościowej (białka ostrej fazy, cytokiny), e) wyjaśnia, na czym polega zgodność tkankowa i przedstawia jej znaczenie w transplantologii, f) wyjaśnia istotę konfliktu serologicznego i przedstawia znaczenie podawania przeciwciał anty-Rh, g) analizuje zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego (nadmierna i osłabiona odpowiedź immunologiczna) oraz podaje sytuacje wymagające immunosupresji (przeszczepy, alergie, choroby autoimmunologiczne). | 2) Odporność a) rozróżnia odporność wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą) oraz komórkową i humoralną, b) opisuje sposoby nabywania odporności swoistej (czynny i bierny), c) przedstawia narządy i komórki układu odpornościowego człowieka, d) przedstawia rolę mediatorów układu odpornościowego w reakcji odpornościowej (białka ostrej fazy, cytokiny), e) wyjaśnia, na czym polega zgodność tkankowa i przedstawia jej znaczenie w transplantologii, f) wyjaśnia istotę konfliktu serologicznego i przedstawia znaczenie podawania przeciwciał anty-Rh, g) analizuje zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego (nadmierna i osłabiona odpowiedź immunologiczna) oraz podaje sytuacje wymagające immunosupresji (przeszczepy, alergie, choroby autoimmunologiczne). |
3) Wymiana gazowa i krążenie a) przedstawia warunki umożliwiające i ułatwiające dyfuzję gazów przez powierzchnie wymiany gazowej, b) wykazuje związek lokalizacji (wewnętrzna i zewnętrzna) i budowy powierzchni wymiany gazowej ze środowiskiem życia, c) podaje przykłady narządów wymiany gazowej, wskazując grupy zwierząt, u których występują, d) porównuje, określając tendencje ewolucyjne, budowę płuc gromad kręgowców, e) wyjaśnia mechanizm wymiany gazowej w skrzelach, uwzględniając mechanizm przeciwprądowy, f) wyjaśnia mechanizm wentylacji płuc u płazów, gadów, ptaków i ssaków, g) wykazuje związek między budową i funkcją elementów układu oddechowego człowieka, h) opisuje wymianę gazową w tkankach i płucach, uwzględniając powinowactwo hemoglobiny do tlenu w różnych warunkach pH i temperatury krwi oraz ciśnienia parcjalnego tlenu w środowisku zewnętrznym; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące różnice w zawartości dwutlenku węgla w powietrzu wdychanym i wydychanym i) analizuje wpływ czynników zewnętrznych na funkcjonowanie układu oddechowego (tlenek węgla, pyłowe zanieczyszczenie powietrza, dym tytoniowy, smog), j) przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu oddechowego (RTG klatki piersiowej, spirometria, bronchoskopia), k) przedstawia rolę krwi w transporcie gazów oddechowych, l) wyjaśnia na podstawie schematu proces krzepnięcia krwi, m) przedstawia rodzaje układów krążenia u zwierząt (otwarte, zamknięte) oraz wykazuje związek między budową układu krążenia i jego funkcją u poznanych grup zwierząt, n) wykazuje związek między budową i funkcją naczyń krwionośnych, o) porównuje, określając tendencje ewolucyjne, budowę serc gromad kręgowców, p) przedstawia budowę serca człowieka oraz krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym, q) przedstawia automatyzm pracy serca, r) wykazuje związek między stylem życia i chorobami układu krążenia (miażdżyca, zawał mięśnia sercowego, choroba wieńcowa serca, nadciśnienie tętnicze, udar, żylaki); przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu krążenia (EKG, USG serca, angiokardiografia, badanie Holtera, pomiar ciśnienia tętniczego, badania krwi), s) przedstawia funkcje elementów układu limfatycznego i przedstawia rolę limfy. | 3) Wymiana gazowa i krążenie a) przedstawia warunki umożliwiające i ułatwiające dyfuzję gazów przez powierzchnie wymiany gazowej, b) wykazuje związek lokalizacji (wewnętrzna i zewnętrzna) i budowy powierzchni wymiany gazowej ze środowiskiem życia, c) podaje przykłady narządów wymiany gazowej, wskazując grupy zwierząt, u których występują, d) porównuje budowę płuc gromad kręgowców, e) wyjaśnia mechanizm wymiany gazowej w skrzelach, uwzględniając mechanizm przeciwprądowy, f) wyjaśnia mechanizm wentylacji płuc u płazów, gadów, ptaków i ssaków, g) wykazuje związek między budową a funkcją elementów układu oddechowego człowieka, h) opisuje wymianę gazową w tkankach i płucach, uwzględniając powinowactwo hemoglobiny do tlenu w różnych warunkach pH i temperatury krwi oraz w zależności od ciśnienia parcjalnego tlenu w środowisku zewnętrznym, i) analizuje wpływ czynników zewnętrznych na funkcjonowanie układu oddechowego (tlenek węgla, pyłowe zanieczyszczenie powietrza, dym tytoniowy, smog), j) przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu oddechowego (RTG klatki piersiowej, spirometria, bronchoskopia), k) przedstawia rolę krwi w transporcie gazów oddechowych, l) określa znaczenie krzepnięcia krwi dla zachowania homeostazy organizmu, m) przedstawia rodzaje układów krążenia u zwierząt (otwarte, zamknięte) oraz wykazuje związek między budową układu krążenia a jego funkcją u poznanych grup zwierząt, n) wykazuje związek między budową a funkcją naczyń krwionośnych, o) porównuje, określając tendencje ewolucyjne, budowę serc gromad kręgowców, p) przedstawia budowę serca człowieka oraz krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym, q) przedstawia automatyzm pracy serca, r) wykazuje związek między stylem życia i chorobami układu krążenia (miażdżyca, zawał mięśnia sercowego, choroba wieńcowa serca, nadciśnienie tętnicze, udar, żylaki); przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu krążenia (EKG, pomiar ciśnienia tętniczego, badania krwi), s) przedstawia funkcje elementów układu limfatycznego i przedstawia rolę limfy |
4) Wydalanie i osmoregulacja a) wykazuje konieczność regulacji osmotycznej u zwierząt żyjących w różnych środowiskach, b) przedstawia istotę procesu wydalania oraz wymienia substancje, które są wydalane z organizmu, c) wykazuje związek między środowiskiem życia zwierząt i rodzajem wydalanego azotowego produktu przemiany materii, d) przedstawia układy wydalnicze zwierząt i określa tendencje ewolucyjne w budowie kanalików wydalniczych, e) analizuje, na podstawie schematu, przebieg cyklu mocznikowego oraz wyróżnia substraty i produkty tego procesu, f) przedstawia związek między budową i funkcją narządów układu moczowego człowieka, g) przedstawia proces tworzenia moczu u człowieka oraz wyjaśnia znaczenie regulacji hormonalnej w tym procesie, h) analizuje znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu moczowego (badania moczu, USG jamy brzusznej, urografia), i) przedstawia dializę jako metodę postępowania medycznego przy niewydolności nerek. | 4) Wydalanie i osmoregulacja a) wykazuje konieczność regulacji osmotycznej u zwierząt żyjących w różnych środowiskach, b) przedstawia istotę procesu wydalania oraz wymienia substancje, które są wydalane z organizmu, c) wykazuje związek między środowiskiem życia zwierząt i rodzajem wydalanego azotowego produktu przemiany materii, d) przedstawia układy wydalnicze zwierząt, e) przedstawia związek między budową a funkcją narządów układu moczowego człowieka, f) przedstawia proces tworzenia moczu u człowieka oraz wyjaśnia znaczenie regulacji hormonalnej w tym procesie, g) analizuje znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu moczowego (badanie ogólne moczu), h) przedstawia dializę jako metodę postępowania medycznego przy niewydolności nerek. |
5) Regulacja hormonalna a) przedstawia chemiczne zróżnicowanie cząsteczek sygnałowych występujących u zwierząt, b) wyjaśnia, w jaki sposób hormony steroidowe i niesteroidowe (pochodne aminokwasów i peptydowe) regulują czynności komórek docelowych, c) podaje lokalizacje gruczołów dokrewnych człowieka i wymienia hormony przez nie produkowane, d) wyjaśnia, w jaki sposób koordynowana jest aktywność układów hormonalnego i nerwowego (nadrzędna rola podwzgórza i przysadki), e) wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego na osi podwzgórze – przysadka – gruczoł (hormony tarczycy, kory nadnerczy i gonad), f) przedstawia antagonistyczne działanie hormonów na przykładzie regulacji poziomu glukozy i wapnia we krwi, g) wyjaśnia rolę hormonów w reakcji na stres u człowieka, h) przedstawia rolę hormonów w regulacji wzrostu, tempa metabolizmu i rytmu dobowego, i) przedstawia rolę hormonów tkankowych na przykładzie gastryny, erytropoetyny i histaminy, j) określa skutki niedoczynności i nadczynności gruczołów dokrewnych. | 5) Regulacja hormonalna a) wyjaśnia, w jaki sposób hormony steroidowe i niesteroidowe (pochodne aminokwasów i peptydowe) regulują czynności komórek docelowych, b) podaje lokalizacje gruczołów dokrewnych człowieka i wymienia nazwy hormonów przez nie produkowanych, c) wyjaśnia, w jaki sposób koordynowana jest aktywność układów hormonalnego i nerwowego (nadrzędna rola podwzgórza i przysadki), d) wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego na osi podwzgórze – przysadka – gruczoł (hormony tarczycy, kory nadnerczy i gonad), e) przedstawia antagonistyczne działanie hormonów na przykładzie regulacji poziomu glukozy i wapnia we krwi, f) wyjaśnia rolę hormonów w reakcji na stres u człowieka, g) przedstawia rolę hormonów w regulacji wzrostu i tempa metabolizmu, h) przedstawia rolę hormonów tkankowych na przykładzie gastryny, erytropoetyny i histaminy, i) określa skutki niedoczynności i nadczynności tarczycy |
6) Regulacja nerwowa a) analizuje budowę układu nerwowego zwierząt bezkręgowych, wykazując związek między rozwojem tego układu i złożonością budowy zwierzęcia, b) przedstawia tendencje zmian w budowie mózgu kręgowców, c) wyjaśnia istotę powstawania i przewodzenia impulsu nerwowego; wykazuje związek między budową neuronu a przewodzeniem impulsu nerwowego, d) przedstawia działanie synapsy chemicznej, uwzględniając rolę przekaźników chemicznych; podaje przykłady tych neuroprzekaźników, e) przedstawia drogę impulsu nerwowego w łuku odruchowym, f) porównuje rodzaje odruchów i przedstawia rolę odruchów warunkowych w procesie uczenia się, g) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów człowieka, h) przedstawia rolę autonomicznego układu nerwowego w utrzymaniu homeostazy oraz podaje lokalizacje ośrodków tego układu, i) wyróżnia rodzaje receptorów u zwierząt ze względu na rodzaj odbieranego bodźca, j) wykazuje związek pomiędzy lokalizacją receptorów w organizmie człowieka a pełnioną funkcją, k) przedstawia budowę oraz działanie oka i ucha człowieka; omawia podstawowe zasady higieny wzroku i słuchu, l) przedstawia budowę i rolę zmysłu smaku i węchu, m) wykazuje biologiczne znaczenie snu, n) wyjaśnia wpływ substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy, na funkcjonowanie organizmu, o) przedstawia wybrane choroby układu nerwowego (depresja, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, schizofrenia) oraz znaczenie ich wczesnej diagnostyki dla ograniczenia społecznych skutków tych chorób. | 6) Regulacja nerwowa a) wyjaśnia istotę powstawania i przewodzenia impulsu nerwowego; wykazuje związek między budową neuronu a przewodzeniem impulsu nerwowego, b) przedstawia działanie synapsy chemicznej, uwzględniając rolę przekaźników chemicznych; podaje przykłady tych neuroprzekaźników, c) przedstawia drogę impulsu nerwowego w łuku odruchowym, d) porównuje rodzaje odruchów i przedstawia rolę odruchów warunkowych w procesie uczenia się, e) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów człowieka, f) przedstawia rolę autonomicznego układu nerwowego w utrzymaniu homeostazy oraz podaje lokalizacje ośrodków tego układu, g) wyróżnia rodzaje receptorów u zwierząt ze względu na rodzaj odbieranego bodźca, h) wykazuje związek między lokalizacją receptorów w organizmie człowieka a pełnioną funkcją, i) przedstawia budowę oraz działanie oka i ucha człowieka; omawia podstawowe zasady higieny wzroku i słuchu, j) przedstawia budowę i rolę zmysłu smaku i węchu, k) wykazuje biologiczne znaczenie snu, l) wyjaśnia wpływ substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy, na funkcjonowanie organizmu, m) przedstawia wybrane choroby układu nerwowego (depresja, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona) oraz znaczenie ich wczesnej diagnostyki dla ograniczenia społecznych skutków tych chorób. |
7) Poruszanie się a) przedstawia związek między środowiskiem życia a sposobem poruszania się, b) rozróżnia rodzaje ruchu zwierząt (rzęskowy, mięśniowy), c) analizuje współdziałanie mięśni z różnymi typami szkieletu (hydrauliczny, zewnętrzny, wewnętrzny), d) analizuje budowę szkieletu wewnętrznego (na schemacie, modelu, fotografii) jako wyraz adaptacji do środowiska i trybu życia, e) opisuje współdziałanie mięśni, ścięgien, stawów i kości w ruchu człowieka; f) przedstawia budowę mięśnia szkieletowego (filamenty aktynowe i miozynowe, miofibrylla, włókno mięśniowe, brzusiec mięśnia), g) wyjaśnia, na podstawie schematu, molekularny mechanizm skurczu mięśnia, h) przedstawia sposoby pozyskiwania ATP niezbędnego do skurczu mięśnia, i) wykazuje znaczenie skurczu tężcowego w funkcjonowaniu układu ruchu, j) przedstawia antagonizm i współdziałanie mięśni w wykonywaniu ruchów, k) rozpoznaje rodzaje kości ze względu na ich kształt (długie, krótkie, płaskie, różnokształtne), l) rozpoznaje (na modelu, schemacie, rysunku) rodzaje połączeń kości i określa ich funkcje, m) rozpoznaje (na modelu, schemacie, rysunku) kości szkieletu osiowego, obręczy i kończyn człowieka, n) wyjaśnia wpływ odżywiania się (w tym suplementacji) i aktywności fizycznej na rozwój oraz stan kości i mięśni człowieka, o) przedstawia wpływ substancji stosowanych w dopingu na organizm człowieka. | 7) Poruszanie się a) przedstawia związek między środowiskiem życia a sposobem poruszania się, b) rozróżnia rodzaje ruchu zwierząt (rzęskowy, mięśniowy), c) analizuje współdziałanie mięśni z różnymi typami szkieletu (hydrauliczny, zewnętrzny, wewnętrzny), d) analizuje budowę szkieletu wewnętrznego (na schemacie, modelu, fotografii) jako wyraz adaptacji do środowiska i trybu życia, e) opisuje współdziałanie mięśni, ścięgien, stawów i kości w ruchu człowieka; f) przedstawia budowę mięśnia szkieletowego (filamenty aktynowe i miozynowe, miofibrylla, włókno mięśniowe, brzusiec mięśnia), g) wyjaśnia, na podstawie schematu, molekularny mechanizm skurczu mięśnia, h) przedstawia sposoby pozyskiwania ATP niezbędnego do skurczu mięśnia, i) przedstawia antagonizm i współdziałanie mięśni w wykonywaniu ruchów, j) rozpoznaje (na modelu, schemacie, rysunku) rodzaje połączeń kości i określa ich funkcje, k) rozpoznaje (na modelu, schemacie, rysunku) kości szkieletu osiowego, obręczy i kończyn człowieka, l) wyjaśnia wpływ odżywiania się (w tym suplementacji) i aktywności fizycznej na rozwój oraz stan kości i mięśni człowieka, m) przedstawia wpływ substancji stosowanych w dopingu na organizm człowieka |
8) Pokrycie ciała i termoregulacja a) przedstawia różne rodzaje pokrycia ciała zwierząt i podaje ich funkcje, b) wykazuje związek między budową i funkcją skóry kręgowców, c) przedstawia przykłady sposobów regulacji temperatury ciała u zwierząt endotermicznych oraz ektotermicznych, d) przedstawia znaczenie estywacji (snu letniego) i hibernacji (snu zimowego) w funkcjonowaniu zwierząt, e) przedstawia rolę skóry w syntezie prowitaminy D; wykazuje związek nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV z procesem starzenia się skóry oraz zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób i zmian skórnych. | 8) Pokrycie ciała i termoregulacja a) przedstawia różne rodzaje pokrycia ciała zwierząt i podaje ich funkcje, b) wykazuje związek między budową a funkcją skóry kręgowców, c) przedstawia przykłady sposobów regulacji temperatury ciała u zwierząt endotermicznych oraz ektotermicznych, d) przedstawia rolę skóry w syntezie prowitaminy D; wykazuje związek nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV z procesem starzenia się skóry oraz zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób i zmian skórnych. |
9) Rozmnażanie i rozwój a) porównuje bezpłciowe i płciowe rozmnażanie zwierząt w aspekcie zmienności genetycznej, b) przedstawia na przykładzie wybranych grup zwierząt sposoby rozmnażania bezpłciowego, c) przedstawia istotę rozmnażania płciowego, d) rozróżnia zapłodnienie zewnętrzne i wewnętrzne, jajorodność, jajożyworodność i żyworodność oraz podaje przykłady grup zwierząt, u których występuje, e) wykazuje związek budowy jaja ze środowiskiem życia, f) wykazuje związek ilości żółtka w jaju z typem rozwoju u zwierząt, g) analizuje na podstawie schematu cykle rozwojowe zwierząt pasożytniczych; rozróżnia żywicieli pośrednich i ostatecznych, h) rozróżnia rozwój prosty i złożony oraz podaje przykłady zwierząt, u których występuje, i) porównuje przeobrażenie zupełne i niezupełne u owadów, uwzględniając rolę poczwarki w cyklu rozwojowym, j) wykazuje rolę hormonów (juwenilny i ekdyzon) w procesie przeobrażenia u owadów, k) porównuje na podstawie schematów etapy rozwoju zarodkowego zwierząt pierwoustych i wtóroustych, l) przedstawia rolę błon płodowych w rozwoju zarodkowym owodniowców, m) przedstawia budowę i funkcje narządów układu rozrodczego męskiego i żeńskiego człowieka, n) analizuje proces gametogenezy u człowieka i wskazuje podobieństwa oraz różnice w przebiegu powstawania gamet męskich i żeńskich, o) przedstawia przebieg cyklu menstruacyjnego, z uwzględnieniem działania hormonów przysadkowych i jajnikowych w jego regulacji, p) przedstawia rolę syntetycznych hormonów (progesteronu i estrogenów) w regulacji cyklu menstruacyjnego, q) przedstawia przebieg ciąży z uwzględnieniem funkcji łożyska; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych, r) przedstawia etapy ontogenezy człowieka, uwzględniając skutki wydłużającego się okresu starości. fheinde | 9) Rozmnażanie i rozwój a) porównuje bezpłciowe i płciowe rozmnażanie zwierząt w aspekcie zmienności genetycznej, b) przedstawia na przykładzie wybranych grup zwierząt sposoby rozmnażania bezpłciowego, c) przedstawia istotę rozmnażania płciowego, d) rozróżnia zapłodnienie zewnętrzne i wewnętrzne oraz podaje przykłady grup zwierząt, u których występuje, e) wykazuje związek budowy jaja ze środowiskiem życia, f) analizuje na podstawie schematu cykle rozwojowe zwierząt pasożytniczych; rozróżnia żywicieli pośrednich i ostatecznych, g) rozróżnia rozwój prosty i złożony oraz podaje przykłady zwierząt, u których występuje, h) porównuje przeobrażenie zupełne i niezupełne u owadów, uwzględniając rolę poczwarki w cyklu rozwojowym, i) przedstawia rolę błon płodowych w rozwoju zarodkowym owodniowców, j) przedstawia budowę i funkcje narządów układu rozrodczego męskiego i żeńskiego człowieka, k) analizuje na podstawie schematu proces gametogenezy u człowieka i wskazuje podobieństwa oraz różnice w przebiegu powstawania gamet męskich i żeńskich, l) analizuje na podstawie schematu przebieg cyklu menstruacyjnego, z uwzględnieniem działania hormonów przysadkowych i jajnikowych w jego regulacji, m) przedstawia rolę syntetycznych hormonów (progesteronu i estrogenów) w regulacji cyklu menstruacyjnego, n) przedstawia przebieg ciąży, z uwzględnieniem funkcji łożyska; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych, o) przedstawia etapy ontogenezy człowieka, uwzględniając skutki wydłużającego się okresu starości. |
XII. Wirusy, wiroidy, priony – Wirusy – pasożyty molekularne | |
1) przedstawia budowę wirusów jako bezkomórkowych form infekcyjnych; | 1) przedstawia budowę wirusów jako bezkomórkowych form infekcyjnych; |
2) przedstawia różnorodność morfologiczną i genetyczną wirusów; | 2) przedstawia różnorodność morfologiczną i genetyczną wirusów; |
3) wykazuje związek budowy wirusów ze sposobem infekowania komórek; | 3) wykazuje związek budowy wirusów ze sposobem infekowania komórek; |
4) porównuje cykle infekcyjne wirusów (lityczny i lizogeniczny); | 4) porównuje cykle infekcyjne wirusów (lityczny i lizogeniczny); |
5) wyjaśnia mechanizm odwrotnej transkrypcji i jego znaczenie w namnażaniu retrowirusów; | 5) wyjaśnia mechanizm odwrotnej transkrypcji i jego znaczenie w namnażaniu retrowirusów; |
6) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez wirusy (wścieklizna, AIDS, Heinego-Medina, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra, ospa, różyczka, świnka, WZW typu A, B i C, niektóre typy nowotworów); | 6) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez wirusy (wścieklizna, AIDS, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra, ospa, różyczka, świnka, WZW typu A, B i C); |
7) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się chorób wirusowych zwierząt (nosówka, wścieklizna, pryszczyca) i roślin (mozaika tytoniowa, smugowatość ziemniaka) oraz ich skutki; | |
8) przedstawia znaczenie wirusów w przyrodzie i dla człowieka. | 7) przedstawia znaczenie wirusów w przyrodzie i dla człowieka. |
XII. Wirusy, wiroidy, priony – Wiroidy i priony – swoiste czynniki infekcyjne | |
1) przedstawia wiroidy jako jednoniciowe koliste cząsteczki RNA infekujące rośliny; | |
2) opisuje priony jako białkowe czynniki infekcyjne będące przyczyną niektórych chorób degeneracyjnych OUN (choroba Creutzfeldta-Jacoba, choroba szalonych krów BSE). | |
XIII. Ekspresja informacji genetycznej | |
1) porównuje genom komórki prokariotycznej i eukariotycznej; | 1) porównuje strukturę genu organizmu prokariotycznego i eukariotycznego; |
2) porównuje strukturę genu organizmu prokariotycznego i eukariotycznego; | |
3) opisuje proces transkrypcji z uwzględnieniem roli polimerazy RNA; | 2) opisuje proces transkrypcji, z uwzględnieniem roli polimerazy RNA; |
4) opisuje proces obróbki potranskrypcyjnej u organizmów eukariotycznych; | 3) opisuje proces obróbki potranskrypcyjnej u organizmów eukariotycznych |
5) przedstawia cechy kodu genetycznego; | 4) przedstawia cechy kodu genetycznego; |
6) opisuje proces translacji i przedstawia znaczenie modyfikacji potranslacyjnej białek; | 5) opisuje proces translacji i przedstawia znaczenie modyfikacji potranslacyjnej białek; |
7) porównuje przebieg ekspresji informacji genetycznej w komórce prokariotycznej i eukariotycznej; | 6) porównuje przebieg ekspresji informacji genetycznej w komórce prokariotycznej i eukariotycznej; |
8) przedstawia na przykładzie operonu laktozowego i tryptofanowego regulację ekspresji informacji genetycznej u organizmów prokariotycznych; f f | |
9) przedstawia istotę regulacji ekspresji genów u organizmów eukariotycznych. | 7) przedstawia istotę regulacji ekspresji genów u organizmów eukariotycznych |
XIV. Genetyka klasyczna – Dziedziczenie cech | |
1) wykazuje na podstawie opisu wyników badań Hammerlinga, Griffitha, Avery’ego, Hershey’a i Chase’a znaczenie jądra komórkowego i DNA w przekazywaniu informacji genetycznej; | |
2) przedstawia znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech; | |
3) zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne; | 1) zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne; |
4) przedstawia dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów); | 2) przedstawia dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów); |
5) przedstawia główne założenia chromosomowej teorii dziedziczności Morgana; | 3) przedstawia główne założenia chromosomowej teorii dziedziczności Morgana; |
6) analizuje dziedziczenie cech sprzężonych; oblicza odległość między genami; na podstawie odległości między genami określa kolejność ich ułożenia na chromosomie; | 4) analizuje dziedziczenie cech sprzężonych; oblicza odległość między genami; na podstawie odległości między genami określa kolejność ich ułożenia na chromosomie; |
7) wyjaśnia istotę dziedziczenia pozajądrowego; | 5) wyjaśnia istotę dziedziczenia pozajądrowego; |
8) przedstawia determinację oraz dziedziczenie płci; | 6) przedstawia determinację oraz dziedziczenie płci; |
9) przedstawia dziedziczenie cech sprzężonych z płcią; | 7) przedstawia dziedziczenie cech sprzężonych z płcią; |
10) analizuje rodowody i na ich podstawie ustala sposób dziedziczenia danej cechy | 8) analizuje rodowody i na ich podstawie ustala sposób dziedziczenia danej cechy. |
XIV. Genetyka klasyczna – Zmienność organizmów | |
1) opisuje zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji; | 1) opisuje zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji; |
2) przedstawia typy zmienności: środowiskowa i genetyczna (rekombinacyjna i mutacyjna); | 2) przedstawia typy zmienności genetycznej (rekombinacyjna i mutacyjna); |
3) wyjaśnia na przykładach wpływ czynników środowiska na plastyczność fenotypów; | |
4) rozróżnia ciągłą i nieciągłą zmienność cechy; wyjaśnia genetyczne podłoże tych zmienności; | 3) rozróżnia ciągłą i nieciągłą zmienność cechy; wyjaśnia genetyczne podłoże tych zmienności; |
5) przedstawia źródła zmienności rekombinacyjnej; | 4) przedstawia źródła zmienności rekombinacyjnej; |
6) przedstawia rodzaje mutacji genowych oraz określa ich skutki; | 5) przedstawia rodzaje mutacji genowych oraz określa ich skutki; |
7) przedstawia rodzaje aberracji chromosomowych (strukturalnych i liczbowych) oraz określa ich skutki; | 6) przedstawia rodzaje aberracji chromosomowych (strukturalnych i liczbowych) oraz określa ich skutki; |
8) określa na podstawie analizy rodowodu lub kariotypu podłoże genetyczne chorób człowieka (mukowiscydoza, alkaptonuria, fenyloketonuria, anemia sierpowata, albinizm, galaktozemia, pląsawica Huntingtona, hemofilia, daltonizm, dystrofia mięśniowa Duchenne’a, krzywica oporna na witaminę D3; zespół cri-du-chat i przewlekła białaczka szpikowa, zespół Klinefeltera, zespół Turnera, zespół Downa, neuropatia nerwu wzrokowego Lebera); | 7) określa na podstawie analizy rodowodu lub kariotypu podłoże genetyczne chorób człowieka (mukowiscydoza, fenyloketonuria, pląsawica Huntingtona, hemofilia, daltonizm, zespół Klinefeltera, zespół Turnera, zespół Downa); |
9) wykazuje związek pomiędzy narażeniem organizmu na działanie czynników mutagennych (fizycznych, chemicznych, biologicznych) a zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób; | 8) wykazuje związek między narażeniem organizmu na działanie czynników mutagennych (fizycznych, chemicznych, biologicznych) a zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób; |
10) przedstawia transformację nowotworową komórek jako następstwo mutacji w obrębie genów kodujących białka regulujące cykl komórkowy oraz odpowiedzialnych za naprawę DNA. | 9) przedstawia transformację nowotworową komórek jako następstwo mutacji w obrębie genów kodujących białka regulujące cykl komórkowy oraz odpowiedzialnych za naprawę DNA. |
XV. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej | |
1) rozróżnia biotechnologię tradycyjną i molekularną; | 1) rozróżnia biotechnologię tradycyjną i molekularną; |
2) przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków; | 2) przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków; |
3) przedstawia narzędzia wykorzystywane w biotechnologii molekularnej (enzymy: polimerazy, ligazy i enzymy restrykcyjne) i określa ich zastosowania; | 3) przedstawia narzędzia wykorzystywane w biotechnologii molekularnej (enzymy: polimerazy, ligazy i enzymy restrykcyjne) i określa ich zastosowania; |
4) przedstawia istotę technik stosowanych w inżynierii genetycznej (hybrydyzacja DNA, analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA, metoda PCR, sekwencjonowanie DNA); | 4) przedstawia istotę technik stosowanych w inżynierii genetycznej (hybrydyzacja DNA, analiza restrykcyjna i elektroforeza DNA, metoda PCR, sekwencjonowanie DNA metodą Sangera); |
5) przedstawia zastosowania wybranych technik inżynierii genetycznej w medycynie sądowej, kryminalistyce, diagnostyce chorób; | 5) przedstawia zastosowania wybranych technik inżynierii genetycznej w medycynie sądowej, kryminalistyce, diagnostyce chorób; |
6) wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych; | 6) wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych; |
7) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów; | 7) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów; |
8) opisuje klonowanie organizmów metodą transferu jąder komórkowych i metodą rozdziału komórek zarodka na wczesnych etapach jego rozwoju oraz przedstawia zastosowania tych metod; | 8) opisuje klonowanie organizmów metodą transferu jąder komórkowych i metodą rozdziału komórek zarodka na wczesnych etapach jego rozwoju oraz przedstawia zastosowania tych metod; |
9) przedstawia zastosowania biotechnologii molekularnej w badaniach ewolucyjnych i systematyce organizmów; | |
10) przedstawia sposoby otrzymywania i pozyskiwania komórek macierzystych oraz ich zastosowania w medycynie; | 9) przedstawia sposoby otrzymywania i pozyskiwania komórek macierzystych oraz ich zastosowania w medycynie; |
11) przedstawia sytuacje, w których zasadne jest korzystanie z poradnictwa genetycznego; | 10) przedstawia sytuacje, w których zasadne jest korzystanie z poradnictwa genetycznego; |
12) wyjaśnia istotę terapii genowej; | 11) przedstawia ogólną zasadę działania terapii genowej; |
13) przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej; | 12) przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej; |
14) dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie. | 13) dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie. |
XVI. Ewolucja | |
1) przedstawia historię myśli ewolucyjnej; | |
2) przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji; | 1) przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji; |
3) określa pokrewieństwo ewolucyjne gatunków na podstawie analizy drzewa filogenetycznego; | 2) określa pokrewieństwo ewolucyjne gatunków na podstawie analizy drzewa filogenetycznego; |
4) przedstawia rodzaje zmienności i wykazuje znaczenie zmienności genetycznej w procesie ewolucji; | |
5) wyjaśnia mechanizm działania doboru naturalnego i przedstawia jego rodzaje (stabilizujący, kierunkowy i różnicujący); | 4) wyjaśnia mechanizm działania doboru naturalnego i przedstawia jego rodzaje (stabilizujący, kierunkowy i różnicujący); |
6) wykazuje, że dzięki doborowi naturalnemu organizmy zyskują nowe cechy adaptacyjne; | 5) wykazuje, że dzięki doborowi naturalnemu organizmy zyskują nowe cechy adaptacyjne; |
7) określa warunki, w jakich zachodzi dryf genetyczny; | 6) określa warunki, w jakich zachodzi dryf genetyczny; |
8) przedstawia przyczyny zmian częstości alleli w populacji; | 7) przedstawia przyczyny zmian częstości alleli w populacji; |
9) przedstawia założenia prawa Hardy’ego-Weinberga; | 8) przedstawia założenia prawa Hardy’ego – Weinberga; |
10) stosuje równanie Hardy’ego-Weinberga do obliczenia częstości alleli, genotypów i fenotypów w populacji; | 9) stosuje równanie Hardy’ego – Weinberga do obliczenia częstości alleli, genotypów i fenotypów w populacji; |
11) wyjaśnia, dlaczego mimo działania doboru naturalnego w populacji ludzkiej utrzymują się allele warunkujące choroby genetyczne; | |
12) przedstawia gatunek jako izolowaną pulę genową; | 10) przedstawia gatunek jako izolowaną pulę genową |
13) przedstawia mechanizm powstawania gatunków wskutek specjacji allopatrycznej i sympatrycznej; | 11) przedstawia mechanizm powstawania gatunków wskutek specjacji allopatrycznej i sympatrycznej; |
14) opisuje warunki, w jakich zachodzi radiacja adaptacyjna oraz ewolucja zbieżna; | 12) opisuje warunki, w jakich zachodzi radiacja adaptacyjna oraz ewolucja zbieżna; |
15) rozpoznaje, na podstawie opisu, schematu, rysunku, konwergencję i dywergencję; | 13) rozpoznaje, na podstawie opisu, schematu, rysunku, konwergencję i dywergencję; |
16) przedstawia hipotezy wyjaśniające najważniejsze etapy biogenezy; | |
17) porządkuje chronologicznie wydarzenia z historii życia na Ziemi; wykazuje, że zmiany warunków środowiskowych miały wpływ na przebieg ewolucji; | |
18) porządkuje chronologicznie formy kopalne człowiekowatych wskazując na ich cechy charakterystyczne; | |
19) określa pokrewieństwo człowieka z innymi zwierzętami na podstawie analizy drzewa rodowego; | 15) określa pokrewieństwo człowieka z innymi zwierzętami na podstawie analizy drzewa rodowego; |
20) przedstawia podobieństwa między człowiekiem a innymi naczelnymi; przedstawia cechy odróżniające człowieka od małp człekokształtnych; | 16) przedstawia podobieństwa między człowiekiem a innymi naczelnymi; przedstawia cechy odróżniające człowieka od małp człekokształtnych. |
21) analizuje różnorodne źródła informacji dotyczące ewolucji człowieka i przedstawia tendencje zmian ewolucyjnych. | |
XVII. Ekologia – Ekologia organizmów | |
1) rozróżnia czynniki biotyczne i abiotyczne oddziałujące na organizmy; | 1) rozróżnia czynniki biotyczne i abiotyczne oddziałujące na organizmy; |
2) przedstawia elementy niszy ekologicznej organizmu; rozróżnia niszę ekologiczną od siedliska; | 2) przedstawia elementy niszy ekologicznej organizmu; rozróżnia niszę ekologiczną od siedliska; |
3) wyjaśnia, czym jest tolerancja ekologiczna; planuje i przeprowadza doświadczenie mające na celu zbadanie zakresu tolerancji ekologicznej w odniesieniu do wybranego czynnika środowiska; | 3) wyjaśnia, czym jest tolerancja ekologiczna; |
4) wykazuje znaczenie organizmów o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej w bioindykacji; | 4) wykazuje znaczenie organizmów o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej w bioindykacji; |
5) określa środowisko życia organizmu na podstawie jego tolerancji ekologicznej na określony czynnik; | 5) określa środowisko życia organizmu na podstawie jego tolerancji ekologicznej na określony czynnik; |
6) przedstawia adaptacje roślin różnych form ekologicznych do siedlisk życia. | 6) przedstawia adaptacje form ekologicznych roślin do życia w różnych siedliskach. |
XVII. Ekologia – Ekologia populacji | |
1) przedstawia istotę teorii metapopulacji oraz określa znaczenie migracji w przepływie genów dla przetrwania gatunku w środowisku; | 1) przedstawia istotę teorii metapopulacji oraz określa znaczenie migracji w przepływie genów dla przetrwania gatunku w środowisku; |
2) charakteryzuje populację, określając jej cechy (liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa); dokonuje obserwacji cech populacji wybranego gatunku; | 2) charakteryzuje populację, określając jej cechy (liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa); dokonuje obserwacji cech populacji wybranego gatunku. |
3) przewiduje zmiany liczebności populacji, dysponując danymi o jej liczebności, rozrodczości, śmiertelności i migracjach osobników; | |
4) opisuje modele wzrostu liczebności populacji. | |
XVII. Ekologia – Ekologia ekosystemu. Ochrona i gospodarka ekosystemami | |
1) wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (mutualizm obligatoryjny i fakultatywny, komensalizm) w ekosystemie i podaje ich przykłady; | 1) wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (mutualizm obligatoryjny i fakultatywny, komensalizm) w ekosystemie i podaje ich przykłady; |
2) przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej; | 2) przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej; |
3) planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące oddziaływania antagonistyczne między osobnikami wybranych gatunków; | |
4) wyjaśnia zmiany liczebności populacji w układzie zjadający i zjadany; | 3) wyjaśnia zmiany liczebności populacji w układzie zjadający i zjadany; |
5) przedstawia adaptacje drapieżników, pasożytów i roślinożerców do zdobywania pokarmu; | 4) przedstawia adaptacje drapieżników, pasożytów i roślinożerców do zdobywania pokarmu; |
6) przedstawia adaptacje obronne ofiar drapieżników, żywicieli pasożytów oraz zjadanych roślin; | 5) przedstawia adaptacje obronne ofiar drapieżników, żywicieli pasożytów oraz zjadanych roślin; |
7) określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych; | 6) określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych; |
8) wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie; | 7) wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie; |
9) opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach; | 8) opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach; |
10) przedstawia sukcesję jako proces przemiany ekosystemu w czasie skutkujący bogaceniem się układu w węgiel i azot oraz zmianą składu gatunkowego; rozróżnia sukcesję pierwotną i wtórną. | 9) przedstawia sukcesję jako proces przemiany ekosystemu w czasie |
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona | |
1) przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową; | 1) przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową; |
2) wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; podaje przykłady endemitów jako gatunków unikatowych dla danego miejsca regionu; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej; | 2) wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; podaje przykłady endemitów jako gatunków unikatowych dla danego miejsca regionu; wykazuje związek między rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej; |
3) przedstawia wpływ zlodowaceń na rozmieszczenie gatunków; podaje przykłady gatunków reliktowych jako dowód ewolucji świata żywego; | |
4) wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną; | 3) wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną; |
5) wyjaśnia znaczenie restytucji i reintrodukcji gatunków dla zachowania różnorodności biologicznej; podaje przykłady restytuowanych gatunków; | 4) wyjaśnia znaczenie restytucji i reintrodukcji gatunków dla zachowania różnorodności biologicznej; podaje przykłady restytuowanych gatunków; |
6) uzasadnia konieczność zachowania tradycyjnych odmian roślin i tradycyjnych ras zwierząt dla zachowania różnorodności genetycznej; | |
7) uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000; | 5) uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000; |
8) uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej; | 6) uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej; |
9) przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju. | 7) przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju. |