Chemia: Zmiany w podstawie programowej 2025
Podstawa programowa od września ulegnie uszczupleniu! Pani Barbara Nowcka nie ominęła w swoim rozporządzeniu także chemii. Z materiału zniknie kilka tematów, które zostały dodane w formule 2023. Dodatkowo, niektóre wymagania zostały zmienione z „wymienia” na „wyszukuje, porządkuje” – co sprawia, że można je realizować w klasach w formie projektów (na przykład prezentacji na dany temat), ale na egzaminie maturalnym mogą wystąpić co najwyżej jako „czytanki”, czyli zadania z informacją wstępną. Wprowadzono także kilka zmian porządkujących, usuwając niepotrzebnie powtarzane fragmenty podstawy programowej. W tekście kolorami będziemy oznaczać konkretne zmiany: na czerwono – fragmenty usunięte, na żółto – zmiana na „wyszukuje, porządkuje”, na niebiesko – fragmenty uporządkowane.
Adrian Romaniuk
Zobacz jak możemy Ci pomóc
- Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna.
- Obszerny punkt, o odczytywaniu z Układu Okresowego i obliczaniu średniej masy atomowej zastąpiono pojedynczym punktem – „stosuje pojęcie masy atomowej”.
- Usunięto czas połowicznego rozpadu.
- Budowa atomu.
- Usunięto (bardzo niepotrzebne i trudne) wyjaśnianie modelu kwantowo-mechanicznego.
- Wiązania chemiczne.
- Zmiana porządkowa – w starej podstawie programowej wymagano w osobnych punktach określania rodzaju wiązania na podstawie elektroujemności, a później na podstawie właściwości fizycznych. Teraz jest po prostu „określa rodzaj wiązania” – trzeba znać kryterium elektroujemności, a także właściwości fizyczne kryształów, tworzonych przez cząsteczki o danym typie wiązań.
- Usunięto mechanizmy tworzenia się wiązania kowalencyjnego i jonowego.
- Porządkowo usunięto „wnioskuje o rodzaju wiązań na podstawie właściwości fizycznych kryształów” (patrz 3a.); teraz jest „porównuje właściwości fizyczne kryształów”.
- Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych.
- Usunięto szkicowanie funkcji szybkości reakcji od czasu oraz stężenia reakcji I rzędu od czasu (v(t) i c(t)).
- Usunięto fragment o wyjaśnieniu działania katalizatora na poziomie molekularnym.
- Usunięto znajomość podziału układów na otwarty, zamknięty i izolowany.
- Usunięto prawo Hessa.
- Roztwory.
- Zmieniono „wymienia różnice we właściwościach układów homo- i heterogenicznych” na „rozróżnia układy homo- i heterogeniczne”.
- Przeniesiono „opisuje tworzenie się emulsji” z działu „Chemia wokół nas”.
- Reakcje w roztworach wodnych – nic nie ruszono!
- Systematyka związków nieorganicznych:
- Wyszczególniono, właściwości których wodorków należy znać (LiH, CH4, NH3, H2O, HF, H2S, HCl, HBr, HI).
- Usunięto fragment „opisuje typowe właściwości wodorków 17. grupy” (bo zawiera się on w punkcie 7a.)
- Usunięto klasyfikację wodorotlenków i ich charakter (zasadowy, amfoteryczny) – zastąpiono to „projektuje i przeprowadza doświadczenie, wykazujące charakter chemiczny wodorotlenków”. Nie trzeba znać podziału i klasyfikacji wodorotlenków, tylko to, które z nich są zasadowe, a które amfoteryczne.
- Usunięto uzasadnianie zmiany mocy kwasów beztlenowych i tlenowych. Nie trzeba wiedzieć, dlaczego np. H2SO3 jest słabszy, niż H2SO4.
- Reakcje utleniania i redukcji.
- Usunięto „przewiduje przebieg reakcji redox związków organicznych”, rozbito to na kilka innych punktów w działach o chemii organicznej.
- Elektrochemia. Ogniwa.
- Zmieniono wymaganie znajomości procesu korozji i działania źródeł prądu stałego na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”. Teraz może to wystąpić tylko w czytankach!
- Metale, niemetale i ich związki.
- Usunięto zachowanie metali wobec tlenu. Nie trzeba wiedzieć, jak konkretne metale się spalają. Trzeba jednak znać tworzenie się tlenków, nadtlenków i ponadtlenków I i II grupy Układu Okresowego, ponieważ zachowano punkt „analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne metali grup 1. i 2.”.
- Usunięto reakcje metali ze stężonym kwasem siarkowym(VI). Jako kwas utleniający należy znać tylko kwas azotowy(V) (stężony lub rozcieńczony).
- Usunięto projektowanie doświadczenia, porównującego aktywność metali (ale trzeba je rozumieć).
- Usunięto znajomość reakcji chloru z wodą.
- Usunięto projektowanie doświadczenia, porównującego aktywność niemetali (ale trzeba je rozumieć).
- Zastosowania wybranych związków nieorganicznych.
- Zmieniono znajomość odmian tlenku krzemu(IV) i ich zastosowań na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”.
- Zmieniono „opisuje proces produkcji szkła” na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”.
- Zmieniono „opisuje właściwości i zastosowania skał wapiennych (wapień, marmur, kreda) na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”.
- Usunięto opis mechanizmu krasowienia skał wapiennych.
- Usunięto znajomość nazw mineralogicznych soli wapnia.
- Zmieniono „opisuje właściwości i zastosowanie skał gipsowych” na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”.
- Zmieniono „opisuje skład nawozów” na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”.
- Wstęp do chemii organicznej.
- Usunięto punkt „wyjaśnia i stosuje założenia teorii strukturalnej budowy związków organicznych” – jest on zawarty w dalszych punktach.
- Uściślono, że uczeń musi umieć sklasyfikować węglowodór jako nasycony, nienasycony, cykliczny lub aromatyczny.
- Zmieniono „przedstawia zmiany właściwości fizycznych w szeregach homologicznych” na „analizuje”. Czyli teraz trzeba raczej umieć wyjaśnić podany trend, niż go znać.
- Doprecyzowano, że uczeń „analizuje i porównuje właściwości różnych izomerów konstytucyjnych. Trzeba umieć je wyjaśnić.
- Węglowodory.
- Usunięto punkt o nazwach węglowodorów (bo został on uwzględniony w punkcie 12.).
- Usunięto trimeryzację etynu z chemii alkinów.
- Znajomość klasyfikacji tworzyw na duroplasty i termoplasty zmieniono na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”.
- Usunięto zapisywanie ciągu reakcji syntezy benzenu z węgla (bo usunięto trimeryzację etynu).
- Doprecyzowano właściwości chemiczne których węglowodorów aromatycznych należy znać – benzenu i toluenu (kiedyś to nie było ściśle powiedziane).
- Usunięto reakcję katalitycznego uwodornienia węglowodorów aromatycznych.
- Doprecyzowano, jakie równania reakcji pochodnych benzenu należy umieć pisać – chlorowcowania i nitrowania (kiedyś to nie było ścisłe, dlatego niektórzy nauczyciele przerabiali także reakcje sulfonowania, czy Friedela-Craftsa).
- Zmieniono „opisuje procesy destylacji ropy naftowej i pirolizy węgla kamiennego” na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”. Dalej trzeba znać produkty destylacji ropy.
- Usunięto punkt o uzasadnieniu konieczności prowadzenia krakingu i reformingu w przemyśle.
- Hydroksylowe pochodne węglowodorów – alkohole i fenole.
- Usunięto punkt o nazwach alkoholi i fenoli (bo został on uwzględniony w punkcie 12.).
- Zmieniono „projektuje i przeprowadza doświadczenie odróżniające alkohole od fenoli (reakcje kwas-zasada i z FeCl3)” na „na podstawie wyników doświadczenia klasyfikuje substancję do alkoholi lub fenoli”. To znaczy, że trzeba umieć zinterpretować wynik doświadczenia.
- Zmieniono „porównuje metody otrzymywania, właściwości fizyczne i chemiczne oraz zastosowania alkoholi i fenoli” na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”.
- Związki karbonylowe – aldehydy i ketony.
- Uściślono – aldehydy i ketony nie różnią się już obecnością grupy „aldehydowej -CHO lub ketonowej -C(O)-”, tylko położeniem grupy karbonylowej (na końcach lub w środku łańcucha węglowego).
- Usunięto punkt o nazwach aldehydów i ketonów (bo został on uwzględniony w punkcie 12.).
- Zmieniono „porównuje metody otrzymywania, właściwości fizyczne i chemiczne oraz zastosowania aldehydów i ketonów” na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”.
- Kwasy karboksylowe.
- Usunięto punkt o nazwach kwasów karboksylowych (bo został on uwzględniony w punkcie 12.).
- Usunięto właściwości redukujące kwasu metanowego HCOOH.
- Zmieniono „projektuje i przeprowadza doświadczenie porównujące moc kwasów” na „na podstawie wyników doświadczenia porównuje moc kwasów”. To znaczy, że trzeba umieć zinterpretować wynik doświadczenia.
- Zmieniono punkty o znajomości zastosowań kwasów karboksylowych, właściwościach hydroksykwasów i tworzenia laktonów na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”. Oznacza to, że te tematy mogą wystąpić tylko w czytankach.
- Usunięto punkt o projektowaniu doświadczenia wskazującego podobieństwo we właściwościach chemicznych kwasów nieorganicznych i organicznych.
- Usunięto hydrolizę soli (była w reakcjach w roztworach wodnych).
- Estry i tłuszcze.
- Usunięto punkt o nazwach estrów i tłuszczy (bo został on uwzględniony w punkcie 12.).
- Do punktu „wyjaśnia i porównuje przebieg hydrolizy” dodano również tłuszcze. Później za to usunięto reakcję hydrolizy kwasowej tłuszczu i zmydlania – jest to więc zmiana porządkowa.
- Usunięto punkt o znajomości właściwości fizycznych i zastosowania tłuszczów.
- Zmieniono „wyjaśnia proces usuwania brudu” na „wyszukuje, porządkuje i porównuje informacje”.
- Usunięto punkt o opisie wpływu twardości wody na proces usuwania brudu.
- Usunięto reakcję utwardzania tłuszczów.
- Zmieniono „wymienia właściwości fizyczne, chemiczne i zastosowania tłuszczów” na „wyszukuje, porządkuje i prezentuje”.
- Związki organiczne zawierające azot.
- Usunięto reakcje otrzymywania amin. (!)
- Usunięto reakcje SE aniliny.
- Usunięto amidy i mocznik (reakcje tworzenia amidów powinno się omawiać w ramach właściwości kwasów karboksylowych; nie ma hydrolizy amidów).
- Zmieniono „projektuje doświadczenia badające właściwości kwasowo-zasadowe aminokwasów” na „opisuje właściwości kwasowo-zasadowe aminokwasów”. Teraz będzie trzeba umieć zinterpretować wynik doświadczenia, a nie je projektować.
- Białka. Mogą wystąpić prawie tylko jako czytanki! Wciąż obowiązują: koagulacja i próby biuretowa i ksantoproteinowa.
- Zmieniono „opisuje budowę białek” na „wyszukuje, porządkuje i prezentuje”.
- Zmieniono punkt o budowie drugo- i trzeciorzędowej białek na „wyszukuje, porządkuje i prezentuje”.
- Cukry.
- Zmieniono „wskazuje pochodzenie cukrów prostych” na „wyszukuje, porządkuje i prezentuje”.
- Usunięto „opisuje właściwości glukozy i fruktozy, wskazuje ich podobieństwa i różnice” (było wcześniej).
- Usunięto hydrolizę polisacharydów.
- Usunięto fermentację.
- Chemia wokół nas. W całości „wyszukuje, porównuje i prezentuje”.
- Elementy ochrony środowiska:
- Usunięto znajomość środków ochrony roślin.