Matematyka podstawowa: zmiany w podstawie programowej 2025
Wprowadzone zmiany: podstawa programowa z matematyki podstawowej 2025
Już na pierwszy rzut oka możemy zauważyć wiele zmian. W dużej mierze zniknęły między innymi wielomiany, co dla maturzystów powinno być dobrą informacją, gdyż sporej części z nich temat ten sprawiał wiele kłopotów.
Jednakże trzeba spojrzeć na te modyfikacje z praktycznego punktu widzenia – dla przykładu takie umiejętności jak znajdowanie pierwiastków całkowitych wielomianów czy rozkładanie na czynniki (za pomocą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias), które teoretycznie zostały usunięte z podstawy programowej, nadal są w pewien sposób wymagane od uczniów. Wspomniane wcześniej umiejętności są nadal potrzebne w kontekście rozwiązywania zadań z funkcji kwadratowej czy wzorów skróconego mnożenia (tutaj w kontekście wyciągania wspólnego czynnika przed nawias).
Ograniczenie wyrażeń wymiernych
Również w dużym stopniu ograniczone zostały wyrażenia wymierne, z którymi maturzyści raczej dobrze sobie radzili w poprzednich latach.
Na podstawie pozostają również tylko 3 wzory skróconego mnożenia (wcześniej obowiązywało ich aż 7, a większość z nich przeszła do wymagań na poziomie rozszerzonym). Jest to też dość dobra wiadomość dla maturzystów, gdyż wzory skróconego mnożenia trzeciego stopnia często były trudne do zauważenia, co w konsekwencji sprawiało wiele problemów uczniom.
Dowody i nierówności
Dowody dotyczące podzielności liczb pozostają w praktyce bez zmian. Znikną za to nierówności z wartością bezwzględną, co też powinno być sporym ułatwieniem dla maturzystów. 😊
Znikną też układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe (czyli metoda podstawiania).
Przekształcenia wykresów
Widać też zmiany w punkcie dotyczącym przekształceń wykresu funkcji – wcześniej obowiązywały 4 różne przekształcenia, teraz będziemy mieli do czynienia tylko z 2. Jest to więc kolejna zmiana na plus. 👍
Ciągi pozostają w praktyce bez większych zmian.
Trygonometria
Warto zwrócić też uwagę na dział trygonometrii, z którego wiele punktów zniknęło z podstawy. Znika umiejętność przybliżania wartości funkcji trygonometrycznych korzystając z tablic lub kalkulatora, co według naszego eksperta jest zmianą na minus, ponieważ maturzyści całkiem dobrze radzili sobie z tym typem zadań, a w praktyce były to łatwe punkty. Chociaż zdajemy sobie sprawę, że wielu maturzystów ogólnie ucieszy się z tej zmiany, gdyż trygonometria to jeden z najbardziej nielubianych przez uczniów działów. 🙂
Co jeszcze istotne w kwestii trygonometrii, to MEN doprecyzowało punkt dotyczący obliczania kątów i długości boków trójkąta – wcześniej mógł być to dowolny trójkąt, teraz spotkamy się jedynie z trójkątem prostokątnym – jest to kolejna zmiana na korzyść maturzystów.
Planimetria
Zmiany możemy dostrzec również w planimetrii – wiele twierdzeń zostało wyrzuconych z podstawy – zostaje jedynie twierdzenie Talesa.
Geometria analityczna
W dziale geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej znikają między innymi: styczność do okręgu, prostopadłość do innej prostej, odległość punktu od odcinka czy znajdowanie punktów wspólnych prostej i okręgu oraz prostej i paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej.
Zobacz jak możemy Ci pomóc
Statystyka i prawdopodobieństwo
Znika również skala centylowa, odchylenie standardowe czy wartość oczekiwana z działu rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.
Optymalizacja pozostaje bez zmian.
Podsumowanie
Podsumowując – z perspektywy osoby piszącej maturę, jest na pewno trochę mniej do powtarzania. Tak naprawdę zakres materiału został ograniczony do tego, co najczęściej się pojawia na maturze. Ograniczenie trygonometrii i wielomianów powinno być dobrą informacją dla przyszłych maturzystów. 📚💪
Zestawienie nowej i starej podstawy programowej w tabeli
Legenda:
Żółty – drobna zmiana
Czerwony – wykreślenie z podstawy programowej
Niebieski – przeniesienie z poziomu podstawowego na rozszerzony
(Stara) Podstawa programowa 2023 przed zmianami | (Nowa) Podstawa programowa 2023 po zmianach |
I. Liczby rzeczywiste. | |
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych; | 1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych; |
2) przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia nie trudniejsze niż: a) dowód podzielności przez 24 iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych, b) dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 5 daje resztę 3, to jej trzecia potęga przy dzieleniu przez 5 daje resztę 2; | 2) przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia nie trudniejsze niż: a) dowód podzielności przez 24 iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych, b) dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 4 daje resztę 3, to nie jest kwadratem liczby całkowitej; |
3) stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych; | 3) stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych; |
4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach; | 4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach; |
5) stosuje własności monotoniczności potęgowania, w szczególności własności: jeśli x<y oraz a >1, to ax<ay, zaś gdy x< y i 0 < a <1, to ax > ay; | 5) stosuje własności monotoniczności potęgowania, w szczególności własności: jeśli x<y oraz a >1, to ax<ay, zaś gdy x< y i 0 < a <1, to ax > ay; |
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej; | 6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej; |
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej,rozwiązuje równania i nierówności typu: |x + 4 |= 5, |x − 2| < 3, |x + 3| ≥ 4; | 7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej,rozwiązuje równania i nierówności typu: |x + 4 |= 5 |
8) wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków z lokat i kosztów kredytów; | 8) wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków z lokat i kosztów kredytów; |
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami nalogarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi. | 9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami nalogarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi. |
II. Wyrażenia algebraiczne. | |
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: (a + b)2, (a-b)2, a2-b2, (a+b)3,(a-b)3, a3 -b3, an-bn; | 1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: (a + b)2, (a-b)2, a2-b2; |
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych; | 2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych; |
3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej; | 3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej; |
4) rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przednawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niżrozkład wielomianu | |
5) znajduje pierwiastki całkowite wielomianu o współczynnikach całkowitych; | |
6) dzieli wielomian jednej zmiennej W(x)przez dwumian postaci x-a; | |
7) mnoży i dzieli wyrażenia wymierne; | 4) mnoży i dzieli wyrażenia wymierne. |
8) dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych niż: | |
III. Równania i nierówności. | |
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny; | 1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny, w tym np. przekształca równoważnie równanie 5x+1 = x+32x-1; |
2) interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe; | 2) interpretuje równania i nierówności liniowe sprzeczne oraz tożsamościowe; |
3) rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą; | 3) rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą; |
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe; | 4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe; |
5) rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe; | |
6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci W(x) = 0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania; | 5) rozwiązuje równania wielomianowe postaci W(x) = 0 dla wielomianówdoprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić dopostaci iloczynowej. |
7) rozwiązuje równania wymierne postaci V(x)W(x)=0, gdzie wielomiany V(x) i W(x) są zapisane w postaci iloczynowej. | |
IV. Układy równań. | |
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretacjęgeometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych; | 1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretacjęgeometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych; |
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych; | 2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych. |
3) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe,a drugie kwadratowe, postaci | |
V. Funkcje. | |
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach); | 1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach); |
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym; | 2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym; |
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów,wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródłainformacji lub kilku źródeł jednocześnie; | 3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie; |
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziałymonotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (niemniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejszewartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dlaktórych wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane; | 4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziałymonotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (niemniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejszewartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dlaktórych wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane; |
5) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej; | 5) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej; |
6) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jejwłasnościach; | 6) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jejwłasnościach; |
7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem; | 7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem; |
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaciogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje); | 8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje); |
9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jejwykresie; | 9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jejwykresie; |
10) wyznacza największą i najmniejszą wartość funkcji kwadratowej w przedzialedomkniętym; | 10) wyznacza największą i najmniejszą wartość funkcji kwadratowej w przedzialedomkniętym; |
11) wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnieńgeometrycznych, fizycznych itp., także osadzonych w kontekście praktycznym; | 11) wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnieńgeometrycznych, fizycznych itp., także osadzonych w kontekście praktycznym; |
12) na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji y = f(x-a), y = f(x) + b, y =-f(x), y = f(-x); | 12) na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji y = f(x-a), y = f(x) + b; |
13) posługuje się funkcją f(x) = ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacjizagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, równieżw zastosowaniach praktycznych; | 13) posługuje się funkcją f(x) = ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacjizagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, równieżw zastosowaniach praktycznych; |
14) posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi. | 14) posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi. |
VI. Ciągi. | |
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym; | 1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym; |
2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie, jak w przykładach: | 2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie; |
3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący; | 3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący; |
4) sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny lub geometryczny; | 4) sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny lub geometryczny; |
5) stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciąguarytmetycznego; | 5) stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu; |
6) stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągugeometrycznego; | 6) stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego; |
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, dorozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym. | 7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, dorozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym. |
VII. Trygonometria. | |
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180° , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°; | 1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180° , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°; |
2) znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lubkalkulatora; | |
3) znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jestwartość funkcji trygonometrycznej; | |
4) korzysta z wzorów sin2α + cos2α =1, tgα =sin αcos α; | 2) korzysta z wzorów sin2α + cos2α =1, tgα =sin αcos α; |
5) stosuje twierdzenia sinusów i cosinusów oraz wzór na pole trójkąta P = 12absin γ; | 3) stosuje twierdzenia cosinusów oraz wzór na pole trójkąta P = 12absin γ; |
6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty). | 4) oblicza kąty trójkąta prostokątnego i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty prostokątne, w tym z wykorzystaniem funkcji trygonometrycznych). |
VIII. Planimetria. | |
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinkówstycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa; | 1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinkówstycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa; |
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danychdługościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok; | 2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danychdługościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok; |
3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności; | 3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności; |
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach,rombach i trapezach; | 4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach,rombach i trapezach; |
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych; | 5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych; |
6) stosuje wzory na pole wycinka koła i długość łuku okręgu; | 6) stosuje wzory na pole wycinka koła i długość łuku okręgu; |
7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą; | 7) stosuje twierdzenie Talesa; |
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów; | 8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów; |
9) wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych; | 9) wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych; |
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności; | 10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności; |
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurachpłaskich oraz obliczania pól figur; | 12) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur. |
12) przeprowadza dowody geometryczne. | 11) przeprowadza dowody geometryczne; |
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. | |
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań,w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje; | 1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje; |
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy,równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu); | 2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich, jak np. przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość do innej prostej); |
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych; | 3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych; |
4) posługuje się równaniem okręgu (x-a)2+(y-b)2=r2; | 4) posługuje się równaniem okręgu (x-a)2+(y-b)2=r2; |
5) oblicza odległość punktu od prostej; | |
6) znajduje punkty wspólne prostej i okręgu oraz prostej i paraboli będącej wykresemfunkcji kwadratowej; | |
7) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osiukładu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych). | 5) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych). |
X. Stereometria. | |
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności prosteprostopadłe nieprzecinające się; | 1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności prosteprostopadłe nieprzecinające się; |
2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kątadwuściennego między półpłaszczyznami; | 2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami; |
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np.krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miarytych kątów; | 3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów; |
4) rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), oblicza miary tych kątów; | 4) rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), oblicza miary tych kątów; |
5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną; | |
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń; | 5) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii; |
7) wykorzystuje zależność między objętościami brył podobnych. | 6) wykorzystuje zależność między objętościami brył podobnych. |
XI. Kombinatoryka. | |
1) zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych; | 1) zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych; |
2) zlicza obiekty, stosując reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) dla dowolnejliczby czynności w sytuacjach nie trudniejszych niż: a) obliczenie, ile jest czterocyfrowych nieparzystych liczb całkowitych dodatnichtakich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra 1i dokładnie jedna cyfra 2, b) obliczenie, ile jest czterocyfrowych parzystych liczb całkowitych dodatnichtakich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra 0i dokładnie jedna cyfra 1. | 2) zlicza obiekty, stosując reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) dla dowolnejliczby czynności w sytuacjach nie trudniejszych niż: a) obliczenie, ile jest czterocyfrowych nieparzystych liczb całkowitych dodatnichtakich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra 1i dokładnie jedna cyfra 2, b) obliczenie, ile jest czterocyfrowych parzystych liczb całkowitych dodatnichtakich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra 0i dokładnie jedna cyfra 1. |
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. | |
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym; | 1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym; |
2) stosuje skalę centylową; | |
3) oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i dominantę; | 2) oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i dominantę. |
4) oblicza odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danychodpowiednio pogrupowanych), interpretuje ten parametr dla danych empirycznych; | |
5) oblicza wartość oczekiwaną, np. przy ustalaniu wysokości wygranej w prostychgrach losowych i loteriach. | |
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy. | |
1) rozwiązuje zadania optymalizacyjne w sytuacjach dających się opisać funkcją kwadratową. | 1) rozwiązuje zadania optymalizacyjne w sytuacjach dających się opisać funkcją kwadratową. |